Pojeďme do přírody! Na elektrorikše.

Publikováno 3. 2. 2022 | holaskat@gmail.com

Ještě jste o elektrorikše na našem území neslyšeli? Jezdí tu už od roku 2018. Průkopníkem byl spolek Senior Otrokovice, který zakoupil pro své obyvatele první elektrorikšu v zemi. Za několik měsíců se projekt rozšířil i do dalších měst Jihomoravského, Ústeckého, Středočeského nebo Moravskoslezského kraje. I např. v Otrokovicích,  Ostravě, Ústí nad Labem nebo v Mladé Boleslavi berou dobrovolníci seniory a lidi se zdravotním postižením na vyjížďky po okolí tímto ekologickým dopravním prostředkem.

Pojeďme do přírody! Na elektrorikše.

Tento rok se dočká i Liberecký kraj. V České Lípě chce projekt spustit ředitel českolipské pobočky ADRY Petr Máška. Shání dobrovolníky, kteří budou po cyklostezkách vozit seniory, klienty Alzheimer centra nebo lidi se zdravotním postižením ze Slunečního dvora. Občas budou moci využít rikšu i klienti z domácností. Rikša je trojmístná - je určená pro jednoho dobrovolníka jako pohonnou sílu a dva klienty.

Projížďky budou realizovány na místních cyklostezkách. Zvládne ale rikša i kopcovitý terén, který je pro místní krajinu typický? „Máme silnější verzi elektrorikši, která zvládne i kopce. V terénu je dojezdová vzdálenost 20 km, po rovině 40 km na jednu baterii, přičemž máme baterie dvě“, vysvětluje Petr Máška. Klienti se tak budou moci dostatečně nabažit přírody. Projížďky by měly probíhat beze spěchu tak, aby se dobrovolníci a klienti mohli navzájem podělit o své zážitky a životní příběhy. Petr Máška dodává: „S nápadem přišel jeden náš dobrovolník ještě před pandemií koronaviru, ale koronavir realizaci této myšlenky urychlil, protože nám připadalo velmi vhodné dostat seniory a zdravotně postižené po dlouhodobé izolaci mimo zdi jejich zařízení.

Projekt by se v České Lípě měl naplno rozběhnout na přelomu dubna a května. Zatím má za sebou rikša pouze zkušební provoz – dobrovolníci na ní najezdili 250 km. Pro pravidelný provoz ale ADRA v České Lípě hledá alespoň deset dobrovolníků. Ti budou proškoleni, seznámeni s manuálem a absolvují zkušební jízdy. ADRA bude koordinovat provoz pomocí online rezervačního formuláře, který bude přístupný jak dobrovolníkům, tak organizacím, které budou moci svým klientům rezervovat datum a čas.

Elektrická rikša se ovládá snadno jako kolo, díky pomocnému motoru je šlapání komfortní i s posádkou. Řídit rikšu zvládne každý. Sportovec, netrénovaný člověk bez fyzičky nebo i penzista.

Celý tento nápad vznikl v roce 2012 v Dánsku pod názvem Cycling without age; je zaměřen právě na propojování různých generací. Pan Roman Meliška, který projekt zavedl v Mladé Boleslavi, o dánském projektu pro server zdopravy.cz řekl: „Vzniklo z toho emotivní a silné hnutí; co začalo v jednom městě s jednou starší cyklorikšou, nabralo během let sílu po celém světě. Dnes jezdí pod hlavičkou Cycling without age přes 3 000 elektrických trojkolek v 50 zemích světa.“ Nejstarším pilotem byl prý 90letý Dán Jørgen Hass. A nejstarší pasažéři paní Yeo Iu ze Singapuru a Dagny Carlsson ze Švédska, oba 107 let.