Ceny SDGs - ve znamení boje za udržitelnou budoucnost

Publikováno 19. 6. 2017 | Julie Borovcová

„Důkaz místo slibů“ - to není jen reklamní fráze… Jak vypadá skutečný důkaz místo slibů, ukázal letošní první ročník ocenění za naplňování Cílů udržitelného rozvoje v České republice „Ceny SDGs“. Jak Česko mění svět? Co jsou SDGs, a kdo všechno převzal unikátní ocenění za jejich plnění z rukou světového ekonoma a odborníka na udržitelný rozvoj Jeffreyho Sachse?

Ceny SDGs - ve znamení boje za udržitelnou budoucnost
Ve snaze čelit globálním problémům přijaly v září 2015 členské stány OSN 17 Cílů udržitelného rozvoje (Sustainable Development Goals – SDGs). SDGs představují plán vedoucí k vymýcení chudoby, boji s nerovností a nespravedlivostí a také k ochraně planety i životu na ni. Přestože Česká republika patří k 193 členským státům, které závazek přijaly, podle nedávného průzkumu agentury IPSOS přes 70 % občanů u nás o SDGs nikdy neslyšelo. 

„Buďme první generací v historii lidstva, která ukončí chudobu…“ tak zní úvodní věta propagačního videoklipu českých známých osobností, videoklipu, který hlásá, že Česko mění svět. Jako ambasadoři Cílů udržitelného rozvoje a se závazkem šíření svou tvář propůjčila řada osobností českého showbyznysu. Úspěšný videoklip, který nasbíral během několika málo dní hned tisíce zhlédnutí, se stal vlaštovkou prvního ročníku udílení cen za udržitelnost.

Ve znamení sedmnáctého Cíle SDGs Partnerství ke splnění cílů vznikla spolupráce mezi státní správou a soukromým sektorem. Úřad vlády ČR, Asociace společenské odpovědnosti, UN Global Compact v ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Česká rozvojová agentura a Informační centrum OSN v Praze společně vyhlásily na jaře 2017 unikátní první ročník nezávislého ocenění za naplňování globálních cílů.

Nad očekávání se do prvního ročníku přihlásilo se svými projekty 215 organizací. Ti všichni více či méně přispívají svým každodenním konáním k plnění závazků České republiky, možná i nevědomky. Do soutěže se mohl zapojit každý, ať už jako soutěžící nebo porotce. Ocenění probíhalo v pěti kategoriích (Soukromý sektor a Veřejná sféra, Ceny odborné poroty, Reporting  podle SDGs a Cena rozvojové agentury). Z finalistů prvních dvou kategoriií vybírala vítěze online hlasováním široká veřejnost. Celkem bylo uděleno 8293 hlasů. 

Ocenění vygradovalo 27. května během slavnostního předávání v Černínském paláci Ministerstva zahraničních věcí v Praze. Jednou z hlavních hvězd večera byl, kromě vítězů, uznávaný ekonom a specialista na udržitelný rozvoj Jeffrey D. Sachs, který exkluzivně vystoupil a předal jednu z kategorií. A kdo se hřál pod září reflektorů na zlatých příčkách?
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zdroj: Asociace společenské odpovědnosti

 
Český ostrovní dům (1. místo Soukromý sektor)
 
„Na cestě k soběstačnosti staveb spojujících moderní technologie a šetrnost.“ Původně studentský projekt, který promítá principy udržitelnosti a především ochrany životního prostředí do současného stavitelství.
 
Zachraň jídlo – Jsem připraven (1. místo Veřejný sféra)
 
Iniciativa Zachraň jídlo dlouhodobě bojuje proti plýtvání potravinami nejen v domácnostech, ale především v obchodech a restauracích. Kampaň Jsem připraven je zaměřená na tvz. „křivou zeleninu“, která díky odchylkám od ideálního vzhledu často nekončí na pultech v obchodě.
 
Nadační fond Avast – Spolu až do konce (1. místo Cena odborné poroty)
 
Program Nadačního fondu s názvem Spolu až do konce je zaměřený na paliativní péči v České republice a na samotný přístup společnosti k umírání jako takovému. Základní vizí programu je, aby měl každý člověk k dispozici kvalitní informace a mohl se na konci svého života svobodně rozhodnout, kde a jak chce zemřít, jaký způsob péče zvolí a koho chce mít nablízku.
 
Český hydrometeorologický ústav – Clidata (1. místo Cena rozvojové agentury)
 
Aplikace CLIDATA je určena pro zpracování a kontrolu klimatologických dat a je s podporou Světové meteorologické organizace aktuálně využívána ve třiceti zemích světa, a to i rozvojových, např. Barbadosu, Burkině Faso, Dominikánské republice nebo Etiopii.
 
Ikea Česká republika (1. místo Reporting podle SDGs)
 
Ikea získala ocenění za nejlepší zprávu o udržitelnosti, za svůj kvalitní a velmi kreativně zpracovaný report, který vyšel nejen v klasické elektronické podobě, ale také ve zkrácené verzi jako karetní hra Zelený Petr anebo formou antistresových omalovánek pro dospělé.
 

 

Podívejte se také na propagační videoklip Česko mění svět.